| | Opšte preporuke za rad sa decom sa smetnjama u razvoju | |
| | Autor | Poruka |
---|
UN@ Admin
Broj poruka : 960 Points : 24506 Reputation : 0 Datum upisa : 18.01.2012 Godina : 35
| Naslov: Opšte preporuke za rad sa decom sa smetnjama u razvoju Čet Apr 12, 2012 6:40 pm | |
| Komunikacija sa detetom
• Budi strpljiv.
• Budi konkretan - izbegavaj nejasne i neodređene termine kao što su: kasnije, možda, zašto si to uradio?
• Izbegavaj idiome, dvostruka značenja (dvosmislenost) i sarkazam.
• Raščlani zahtev na manje korake (ako je to neophodno za razumevanje).
• Gledaj i slušaj pažljivo i uvažavaj odgovore.
• Odgovori pozitivno na pokušaj (potvrdi, ohrabri...).
• Ohrabruj pitanja i dečiji izbor uvek kada je moguće.
• Unapređuj komunikaciju sa detetom.
• Koristi gestove, modelovanje i pokazivanje sa verbalizacijom.
• Posebno privuci pažnju vizuelno, verbalno ili fizički.
| |
| | | UN@ Admin
Broj poruka : 960 Points : 24506 Reputation : 0 Datum upisa : 18.01.2012 Godina : 35
| Naslov: Re: Opšte preporuke za rad sa decom sa smetnjama u razvoju Čet Apr 12, 2012 6:41 pm | |
| Socijalna podrška
• Zaštiti dete od zastrašivanja i zadirkivanja.
• Razvijaj drugarski sistem, prijateljske odnose na svakom času.
• Planiraj situacije saradnje (podeli uloge za grupni rad) kako bi svi mogli da učestvuju i situacije u kojima će dete pokazati šta može i ume da uradi.
• Vežbaj specifične veštine tokom prirodnih aktivnosti sa vršnjacima.
• Struktuiraj aktivnosti sa definisanim ulogama.
• Fokusiraj se na socijalni proces (dešavanja u grupi) radije nego na ishod ili proizvod.
• Posebno poučavaj, probaj, treniraj, vežbaj i modeluj socijalne veštine u prirodnom okruženju: pregovaranje, odbijanje, odgovaranje, uključivanje, strpljenje, zahvaljivanje, davanje komplimenata, prihvatanje drugačijeg mišljenja, prihvatanje tuđeg uspeha, nadoknada štete, druženje, preuzimanje vođstva, sposobnost da se sledi tuđa ideja, tolerisanje monotonije...
• Pomozi deci da pronađu zajednički interes.
• Učitelj ili nastavnik odlučuje ko će rešavati problem ili voditi proces rešavanja problema.
• Koncentriši se na promenu neprihvatljivog ponašanja i ignoriši ga.
| |
| | | UN@ Admin
Broj poruka : 960 Points : 24506 Reputation : 0 Datum upisa : 18.01.2012 Godina : 35
| Naslov: Re: Opšte preporuke za rad sa decom sa smetnjama u razvoju Čet Apr 12, 2012 6:41 pm | |
| Okruženje i dnevni raspored (rutina)
• Obezbedi poznato i sigurno okruženje.
• Obezbedi lični prostor u učionici, resursnoj sobi ili u nekoj drugoj sobi za relaksaciju.
• Redukuj sve što može da ometa čula i nepotrebno skreće pažnju (buka, neprijatni mirisi, svetlo).
• Ponudi čvrstu dnevnu strukturu (rutinu).
• Izbegavaj iznenađenja, pažljivo pripremi prelazak iz jedne u drugu posebnu aktivnost, promenu rasporeda ili bilo koju drugu promenu.
• Minimalizuj promene.
• Razgovaraj tokom stresne situacije ili izvedi dete iz stresne situacije.
Predstavljanje sadržaja
• Predstavi sadržaje što očiglednije: pokaži, napiši, demonstriraj, koristi fotografije, slike, dijagrame, objekte iz okruženja, kalendare, mape, karte, audio i video materijale...
• Raščlani instrukciju na male korake.
• Obezbedi mogućnost ponavljanja i vežbanja.
• Koristi mogućnosti vršnjačkog poučavanja.
• Primeni učenje u realnim situacijama. | |
| | | UN@ Admin
Broj poruka : 960 Points : 24506 Reputation : 0 Datum upisa : 18.01.2012 Godina : 35
| Naslov: Re: Opšte preporuke za rad sa decom sa smetnjama u razvoju Čet Apr 12, 2012 6:42 pm | |
| Procena i pravila
• Prilagodi težinu zadatka.
• Prilagodi oblik pitanja.
• Naglasi tekst (posvetli da bude uočljiviji).
• Skrati.
• Ponudi alternativnu aktivnost.
• Budi dosledan u očekivanjima.
• Izvežbaj format pitanja pre testiranja - kroz probe (vežbe).
• Obezbedi dovoljno vremena.
Upravljanje ponašanjem
• Individualni dogovor/ugovor sa odeljenjem.
• Koristi vizuelni signal, znak za početak ili kraj.
• Ugradi (inkorporiraj) želje i interesovanja u dnevni plan.
• Ohrabruj dečje izbore.
• Poštuj njihove dobre odluke.
• Analiziraj uzroke ponašanja iz dečije perspektive.
• Izbegavaj pritiske tipa: Budi dobar ili druga apstraktna očekivanja.
• Izbegavaj ponižavajuće mere koje slabe samopoštovanje, dovode do anksioznosti i nisu razumljive (videćeš šta će ti se desiti, nastaviš li tako...).
• Izbegavaj disciplinske mere za "nepristojno" ponašanje: izbegavanje kontakta očima, pričanje samom sebi, oduzimanje vremena, ponavljanje reči ili fraza, neodustajanje od svojih interesa, nezainteresovanost.
| |
| | | UN@ Admin
Broj poruka : 960 Points : 24506 Reputation : 0 Datum upisa : 18.01.2012 Godina : 35
| Naslov: Re: Opšte preporuke za rad sa decom sa smetnjama u razvoju Čet Apr 12, 2012 6:43 pm | |
| Domaći i školski zadaci • Individualizovani, odmereni, ne zahtevaju više od 1 sata za rad. • Kratke, jasne precizne instrukcije (mali koraci). • Česte povratne informacije i dodatna uputstva. • Češći, sa više pomoći. • Obezbedi vreme i mesto da se završi domaći ili školski zadatak. • Ako je neophodno, smanji očekivanja od domaćeg zadatka. • Obezbedi pomoć drugova (vraćanje na zadatak i podsećanje). Učitelj u inkluzivnoj grupi: • prihvata različitosti; • posmatra dete, a ne njegovu ometenost ili posebnu obrazovnu potrebu; • veruje da su sličnosti među decom mnogo važnije nego njihove individualne razlike; • koristi metode koje su prilagođene individualnim potrebama deteta; • pribegava modifikacijama koje su jednostavne i jeftine; • nastoji da uskladi prava deteta sa smetnjama u razvoju sa interesima, ciljevima i mogućnostima njihovih roditelja ili staratelja; • osigurava odgovarajuće mesto u prostoriji za dete sa smetnjama u razvoju i stvara uslove da ga sva deca čuju i vide; • održava mirnu i svrhovitu atmosferu u kojoj ni deca ni vaspitači nisu izloženi prevelikom stresu; • obezbeđuje da deca sa smetnjama budu sastavni deo grupe; • kreira atmosferu prihvatanja u kojoj sva deca nude i dobijaju pomoć; • ne poredi decu; • fleksibilan je; • ne prati rigidno nastavni plan i program i pažljivo odgovara na proces učenja u svojoj grupi; • nudi dodatnu pomoć, onda kada je potrebna pojedincu ili maloj grupi, ali je ova dodatna pomoć ograničena i nenametljiva i povlači se čim proceni da više nije potrebna; • nalazi kreativne načine da uključi svu decu u sve aktivnosti; • koristi brojna jeftina vizuelna pomagala kao i drugi materijal prilagođen potrebama dece; • pronalazi različite načine da proceni i zabeleži napredak deteta. Učitelj u inkluzivnom okruženju kreira individualni obrazovni plan zajedno sa drugim članovima tima i: • pruža pomoć drugome; • konsultuje se i pregovara; • postiže saglasnost; • menja uloge; • učestvuje u zajedničkom radu. Inkluzija, između ostalog, znači pružanje mogućnosti svoj deci da budu uspešna. Sadržaj je preuzet iz Prirucnika za rad sa decom sa smetnjama u razvoju, izdanje Novosadskog humanitarnog centra www.nshc.org.rs/pdf/prirucnikzaradsadecom.pdf | |
| | | Sponsored content
| Naslov: Re: Opšte preporuke za rad sa decom sa smetnjama u razvoju | |
| |
| | | | Opšte preporuke za rad sa decom sa smetnjama u razvoju | |
|
Similar topics | |
|
| Dozvole ovog foruma: | Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
| |
| |
| Sa portala Mamin Svet | |
April 2024 | Pon | Uto | Sre | Čet | Pet | Sub | Ned |
---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | | | | | | Kalendar |
|
Zadnje teme | » Prirodan porođajPon Jul 16, 2012 11:33 pm od Jecis » Ko danas kuva kafu? :DPet Jun 08, 2012 1:32 pm od strumfeta» Sta volite da citate od zenskih casopisa? Uto Maj 08, 2012 6:53 pm od Majček» Sta kazu bapske price? :)Pon Maj 07, 2012 9:05 pm od Majček» A koliko si ih imala do sad???? Pon Maj 07, 2012 9:28 am od strumfeta» Zasto je ideal lepote mrsava devojka? Pon Maj 07, 2012 2:52 am od Majček» Sta mislite o muškarcima koji čupaju obrve, depiliraju se... Pon Maj 07, 2012 2:38 am od Majček» Kada se njemu neće Sub Maj 05, 2012 10:56 am od UN@» Njegovi prijatelji, on i vi... Sub Maj 05, 2012 10:54 am od UN@ |
Ko je trenutno na forumu | Imamo 2 korisnika na forumu: 0 Registrovanih, 0 Skrivenih i 2 Gosta Nema Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 19 dana Uto Apr 03, 2012 5:36 am |
Kako pomoći stidljivom mališanu | Pon Apr 30, 2012 11:37 am od UN@ | Stidljivost može da bude nasledna, deo dečje prirode, ali i samo faza u odrastanju, a istraživanja pokazuju da su najstidljiviji jedinci
Stidljivost psiholozi objašnjavaju kao kombinaciju straha, povučenosti i prividne (ne)zainteresovanosti za okolinu, a ova osobina može da bude deo …
[ Kompletna lektura ] | Komentari: 0 |
Da li po vasem misljenju priručnici o odgajanju deteta zbunjuju roditelje? | Pon Apr 16, 2012 2:18 am od UN@ | Većina trudnica čita roditeljske Biblije, u nadi da će tu pronaći smernice za najbolji mogući način vaspitanja i nege deteta...
Umesto da deluju ohrabrujući na majke, zbog previsokih standarda koje takvi priručnici postavljaju, žene se samo osećaju nedovoljno dobre, pokazala je studija. …
[ Kompletna lektura ] | Komentari: 0 |
Hiperaktivno dete | Sre Apr 11, 2012 9:58 pm od UN@ | Ako je dete živahno, puno energije, u pokretu, brbljivo i radoznalo, to ne znači da je hiperaktivno i da ima poremećaj pažnje čiji naziv je ADHD (od engleskog “attention deficit hyperactivity disorder”). Ono je samo puno života i želi da “bude na sto mesta istovremeno”. Ali, ako ga …
[ Kompletna lektura ] | Komentari: 0 |
Emocionalno zlostavljanje dece | Pon Apr 02, 2012 9:24 pm od UN@ | ŠTA JE EMOCIONALNO ZLOSTAVLJANJE DECE
Emocionalno zlostavljanje je veoma teško precizno definisati. Postoje brojni oblici ponašanja po kojima se ova vrsta zlostavljanja može prepoznati, kao i brojni načini na koje žrtva može reagovati. Prepoznavanje je dodatno otežano mogućnošću da se …
[ Kompletna lektura ] | Komentari: 0 |
Roditeljstvo i razvoj emocionalne inteligencije | Ned Mar 18, 2012 11:59 am od UN@ | Pregledom literature o roditeljstvu može se uočiti da se osećanja spominju, ali im se ne pridaje naročit značaj. Naglasak se stavlja, u znatno većoj meri ili gotovo isključivo na ponašanje. Pošto su osećanja osnova ponašanja dece, novije studije ističu da je važno da ih prepoznamo, …
[ Kompletna lektura ] | Komentari: 0 |
|